PERMAINAN VIDEO


Definisi Permainan Video 


Permainan dalam talian (online games) adalah permainan video yang sama ada sebahagian atau terutamanya dimainkan melalui Internet atau mana-mana rangkaian komputer lain yang tersedia. Permainan dalam talian semakin meluas di platform permainan moden, termasuklah PC, konsol dan peranti mudah alih. Reka bentuk permainan dalam talian terdiri daripada persekitaran berasaskan teks mudah kepada penggabungan grafik kompleks dan dunia maya. Kewujudan komponen dalam talian dalam permainan boleh terdiri daripada ciri-ciri kecil, seperti papan pendahulu dalam talian, untuk menjadi sebahagian daripada permainan teras, seperti bermain secara langsung terhadap pemain lain. Banyak permainan dalam talian membuat komuniti dalam talian mereka sendiri sementara permainan lain terutamanya permainan sosial mengintegrasikan komuniti kehidupan sebenar pemain sedia ada.



Budaya permainan dalam talian sering kali menghadapi kritikan akibat daripada  persekitaran yang boleh menggalakkan cyberbullying, keganasan, dan xenofobia. Ada juga yang prihatin terhadap ketagihan permainan atau stigma sosial. Permainan dalam talian telah menarik pemain dari pelbagai peringkat umur. Kandungan permainan dalam talian juga boleh dipelajari dalam bidang saintifik terutamanya interaksi 'gamer' dalam masyarakat maya berkaitan dengan tingkah laku dan fenomena sosial kehidupan seharian. Telah dinyatakan bahawa, pemain dalam permainan dalam talian adalah orang asing antara satu sama lain dan mempunyai komunikasi yang terhad. Permainan dalam talian juga mempunyai masalah yang tidak boleh dimainkan secara kekal.

Ketagihan permainan video adalah keadaan di mana kesihatan mental yang nyata dipengaruhi oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia. Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengiktirafnya sebagai "Gaming Gangguan" dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa mereka (ICD-11) sebagai "corak tingkah laku permainan yang berterusan atau berulang, yang mungkin dalam talian atau luar talian, yang ditunjukkan oleh kawalan terjejas ke atas permainan, meningkatkan keutamaan kepada perjudian setakat permainan lebih penting daripada kepentingan kehidupan lain dan aktiviti harian dan kesinambungan atau peningkatan permainan walaupun terjadinya akibat negatif. " Walaupun berbilion orang bermain permainan video, majoriti mereka tidak mempunyai ketagihan, dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia menganggarkan jumlah mereka yang berjuang dengan ketagihan adalah 3-4%.



Perbezaan di antara keseronokan permainan sihat dan ketagihan adalah kesan negatif aktiviti dalam kehidupan anda. Kebiasaanya penagih akan mempunyai tahap ketagihan yang menyebabkan "kerosakan ketara dalam bidang peribadi, keluarga, sosial, pendidikan, pekerjaan atau lain-lain bidang yang berfungsi," dan corak tingkah laku permainan "lazimnya berlaku dalam tempoh sekurang-kurangnya 12 bulan supaya diagnosis ditugaskan, walaupun tempoh yang diperlukan mungkin dipendekkan jika semua keperluan diagnostik dipenuhi dan gejala-gejala yang teruk. "






Jenis-jenis permainan

Massively Multiplayer Online First-person shooter games (MMOFPS)



 'Game online' jenis ini mengambil sudut pandangan orang pertama sehingga seolah-olah pemain berada dalam permainan tersebut mengikut karakter yang dimainkan di mana setiap karakter memiliki kemampuan yang berbeza dalam tingkat akurasi dan refleks. Permainan ini melibatkan jumlah pemain yang ramai dan biasanya berunsurkan latar belakang peperangan dengan senjata-senjata militer. Contohnya seperti Counter Strike, Call of Duty, Point Blank, Quake, Blood, Unreal.

 











Massively Multiplayer Online Real-time strategy games (MMORTS)



Game jenis ini menekankan kepada kehebatan strategi pemainnya. Permainan ini memiliki ciri khas di mana pemain harus mengatur strategi permainan. Dalam RTS, tema permainan ini berlatarbelakangkan sejarah (misalnya seri Age of Empires), fantasi (misalnya Warcraft), dan fiksi ilmiah (misalnya Star Wars).

 










Massively Multiplayer Online Role-playing games (MMORPG)




Permainan jenis ini biasanya memainkan peranan karakter khayalan dan berkolaborasi untuk menghasilkan sebuah cerita bersama. RPG biasanya lebih mengarah ke kolaborasi sosial daripada kompetisi. Pada umumnya dalam RPG, para pemain bergabung dalam satu kelompok. Contoh dari genre permainan ini Ragnarok Online,The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar, Final Fantasy, DotA.




Cross-platform online play



Permainan jenis ini dapat dimainkan secara online dengan peringkat yang berbeza. Ketika  ini, mesin permainan konsol (console games) mulai berkembang menjadi seperti komputer yang dilengkapi dengan jaringan sumber terbuka (open source networks), seperti Dreamcast, PlayStation 2, dan Xbox yang memiliki fungsi online. misalnya Need for Speed Underground, yang dapat dimainkan secara online dari PC maupun Xbox 360.













Massively Multiplayer Online Browser Game



Permainan jenis ini dimainkan pada browser seperti Mozilla Firefox, Opera, atau Internet Explorer. Permainan ini bersifat sederhana dengan pemain tunggal dapat dimainkan dengan browser melalui HTML dan teknologi scripting HTML (JavaScript, ASP, PHP, MySQL). Perkembangan teknologi grafik berasakan web seperti Flash dan Java menghasilkan permainan yang dikenali sebagai “Flash games” atau “Java games” yang menjadi sangat popular.






Simulation games



Permainan jenis ini bertujuan untuk memberi pengalaman melalui simulasi. Ada beberapa jenis permainan simulasi seperti 'Life-Simulation Games', 'Construction and Management Simulation Games' dan 'Vehicle Simulation'. Dalam permainan ini, pemain bertanggungjawab atas sebuah karakter dan memenuhi kriteria karakter seperti dalam kehidupan nyata, namun dalam bentuk virtual. Karakter memiliki kehidupan seperti manusia. Contohnya seperti kegiatan bekerja, bersosialisasi, makan, belanja, dan sebagainya. Kebiasaannya, karakter ini hidup dalam sebuah dunia virtual yang dipenuhi oleh karakter-karakter yang dimainkan pemain lainnya. Contoh permainannya adalah Second Life.





Massively multiplayer online games (MMOG)



Jenis permainan yang berskala besar (>100 pemain), di mana setiap pemain dapat berinteraksi secara langsung seperti dalam dunia nyata. MMOG muncul seiring dengan perkembangan akses jalur lebar internet di negara maju sehingga melibatkan ratusan bahkan ribuan pemain untuk bermain bersama-sama. MMOG sendiri memiliki pelbagai jenis kategori seperti:

 






MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game)

MMORTS (Massively Multiplayer Online Real-Time Strategy)
MMOFPS (Massively Multiplayer Online First-Person Shooter)
MMOSG (Massively Multiplayer Online Social Game) 





Di bawah adalah contoh video tentang cara untuk melepaskan diri daripada ketagihan permainan video :-





Comments

  1. Hello, this is a nicely explained article. Your piece was very informative. I had never heard the issue presented in that light. Thanks for your hard work.
    creative agency malaysia
    graphic design malaysia

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PENGENALAN KUMPULAN